Sakwy rowerowe



Jak zabrać więcej, czyli poszukiwania odpowiednich sakw na rower

Wodoodporne sakwy rowerowe

Uniwersalne sakwy rowerowe to niezbędny dodatek dla każdego podróżnika, dla którego rower jest częścią prawdziwej przygody. Niezależnie od tego, czy ktoś preferuje długie trasy po drogach utwardzonych i szybkie pokonywanie kolejnych dziesiątek kilometrów, czy krótsze, ale bardziej intensywne ze względu na duże różnice wzniesień wypady w góry, z pewnością doceni zalety, jakie oferują lepszej jakości sakwy.

Zresztą ,,pakunki” stosunkowo niedużych rozmiarów cieszą się niesłabnącą sympatią osób poruszających się rowerem choćby wyłącznie po mieście czy też traktujących rower jako środek codziennego transportu. W przeciwieństwie do plecaków, sakwy nie powodują zwiększonego pocenia się i widoku mokrych pleców, przebijających po jego zdjęciu. Dzięki sakwom wzrasta zatem nie tylko ilość bagażu, jaką można ze sobą zabrać, ale także znacząco poprawia się komfort rowerzysty, który niemal nie odczuwa dodatkowego ciężaru. Rodzaj proponowanego załadunku również w żaden sposób nie ogranicza wentylacji ciała, tak niezbędnej podczas intensywnej jazdy.

Przeglądając oferty modeli szybko można zauważyć, że rozróżnia się dwa ich podstawowe rodzaje:

1. Ze względu na miejsce mocowania wyróżniamy sakwy przednie (mniejsze) i tylne (bardziej pojemne)

2. Ze względu na konstrukcję sakwy dzielimy na zbudowane z tworzyw sztucznych (jak utwardzany plastik) i z materiałów tkaninowych.

Oczywiście istnieją również mniejsze wersje (np. montowane na kierownicy, pod ramą bądź pod siodełkiem), jednak ich budowa jest znacznie prostsza niż większych modeli.

Spróbujmy przyjrzeć się cechom poszczególnych rozwiązań.

Sakwy przednie

Zwykle charakteryzują się niewielkimi rozmiarami i pojemnościami (ok. 30 l na komplet), dzięki czemu można używać ich po zdjęciu z roweru (w czym mogą pomagać bardzo proste mocowania na haki) jako torby na ramię. Nie przeszkadzają w ruchu miejskim (są wąskie i ciągle na widoku, więc można z nimi bezpiecznie przeciskać się między samochodami).

Sakwy tylne

Dostępne zarówno jako tradycyjny zestaw "3w1", który obejmuje worek środkowy i boczne sakwy zespolone w jedną całość, jak i jako zestaw modułowy, który daje użytkownikowi ogromną dowolność w kwestii wyboru poszczególnych komponentów. Torby są zwykle spore (przeciętna objętość to 50 l), a szereg modeli dostępnych jest w odmiennych litrażach. Często zwłaszcza solidniejsze marki stosują specjalne stelaże.

Sakwy z tworzyw sztucznych

Montowane są na specjalnym stelażu bądź bagażniku (ich montaż oraz demontaż nie jest skomplikowany). Dzięki przestrzeni bagażowej w rodzaju kufra mieszczą przedmioty dopasowane do ich kształtu i rozmiarów (nie jak elastyczne sakwy, gdzie zawsze istnieje pewien margines przy pakowaniu), ale w zamian stanowią trudniejsze do sforsowania np. dla złodziei zabezpieczenie zawartości. Wiele modeli posiada dedykowane zamknięcia na zamek.

Sakwy z tkanin

Dzięki powszechnemu stosowaniu materiałów nieprzemakalnych bądź odpornych na zamoczenia (jak cordura) stały się tak uniwersalne, jak ich odpowiedniki z tworzyw. Jednak jednocześnie zachowały swoje podstawowe zalety takie, jak mobilność (łatwy transport po zdjęciu z roweru), niewielka waga czy elastyczność. Wiele dostępnych egzemplarzy można bez trudu nosić na ramieniu jak zwykłą torbę. Lepsze konstrukcje oferują dodatkowe kieszonki (często odpinane) i atrakcyjny design.

Większość współczesnych sakw rowerowych doskonale sprawdzi się w każdych warunkach terenowych i pogodowych, niestraszne będą im także zagrożenia takie, jak piasek czy drobne kamyki. Warto jednak sprawdzać oferty bardziej znanych producentów (jak np. Crosso, Ortlieb, Mainstream, Deuter, Inertia i wiele innych), którzy oferują około 2-5 letnią gwarancję na swoje wyroby. Być może okres gwarancyjny stanowi próbę najwyższą. Dodatkowo można liczyć na możliwość dokupienia różnych zapięć, pasków czy stelaży, o co trudno w przypadku producentów no name’owych. Kupując dany model warto jeszcze sprawdzić, czy torba ma udogodnienia typu: rolowane zamknięcie komory, solidny system nośny, komin, usztywnienia lub okucia (nieraz są z prawdziwej stali) itp.

Dobrej klasy sakwy będą z pewnością towarzyszem w czasie wielu wypraw, zaoszczędzą także niepotrzebnych nerwów związanych z przecieraniem się pasków zabezpieczających, pękaniem szwów bądź sklejeń (w przypadku gumy i cordury) czy puszczających haków.



Sakwy na rower są sprawdzonym wyposażeniem wypraw

miejsce na reklamę
1999-2017 © MATinternet Zakopane :: Powered by MATcms