Stopka do roweru



Po co komu stopka do roweru?

Stopka rowerowa

Niedoceniane przez cyklistów stopki rowerowe występują najczęściej w rowerach typowo miejskich. Zlokalizowane są one przy pedałach lub przy tylnym kole. W ten sposób, dzięki takim podpórkom, można postawić rower praktycznie w dowolnym miejscu.

Wielu rowerzystów jednak nie uważa stopek rowerowych za przydatne. Część wychodzi z założenia, że dodają one tylko zbędnej wagi do całego roweru, na którym przez większość czasu się i tak jeździ, a w razie potrzeby można go po prostu o coś oprzeć. Szczególnie w rowerach MTB może razić brak stopek, jednakże szybko można się przekonać, że jednak są one przydatne, szczególnie, kiedy przewozimy trochę większy ładunek i jeździmy po górskich ścieżkach rowerowych.

Stopka w takich sytuacjach przydaje się, żeby móc postawić rower w każdym miejscu, zsiąść z niego i móc swobodnie dostać się na przykład do bagażu przewożonego z tyłu lub z przodu roweru. Brak podpórki w takiej samej sytuacji zmuszałby do oparcia roweru chociażby o pobliskie drzewo, a przecież nie zawsze każde drzewo znajduje się na wyciągnięcie ręki, poza tym w ten sposób rower również może się łatwo przewrócić, szczególnie w momencie, kiedy kierownica jest mocno obciążona bagażem.

Dlatego obecność popularnej podnóżki jest przydatna. Objuczony sakwami rower wytrzyma więcej, jeżeli będzie się go stawiało na stopce, a nie za każdym razem kładło na ziemi lub o coś opierało. Wówczas sakwy mogą się szybko przetrzeć i zniszczyć, co może skutkować zniszczeniem przewożonego w nich bagażu. Stawiając rower na stopce unikniemy też uszkodzenia cennych gripów oraz zdzierania lakieru.

Teraz uwaga dotycząca montażu stopki w rowerze, który chcemy zabrać w góry. Jeżeli będzie on objuczony sakwami, lepiej zamontować solidną i wytrzymałą podnóżkę na tylnej osi roweru. Sakwy są ciężkie, łatwo więc mogą przewrócić rower w momencie jego przechylenia, w trakcie podróży to one też wyznaczają środek ciężkości roweru, dlatego to właśnie na tylnej osi najlepiej będzie zamontować podpórkę.

Niektórzy sprzedawcy oferują również specjalne stopki centralne. Wyglądają one i mają takie same zastosowanie, jak w motocyklach – rower stawia się na podparciu odchylając go do tyłu, przez co przednie koło unosi się lekko do góry tracąc styczność z powierzchnią, natomiast środek ciężkości roweru jest stabilizowany przez taką stopkę. Wymaga jednak ona równego terenu, dlatego nie zawsze sprawdzi się w górskich warunkach.

Uniwersalne stopki mogą być też regulowane na swojej długości, warto się więc w takie zaopatrzyć. Będzie w razie potrzeby można skrócić lub wydłużyć nóżkę, żeby znaleźć idealny punkt oparcia dla roweru posiadającego tylne sakwy. Pamiętać także trzeba o tym, żeby końcówka nóżki była zakończona nakładką antypoślizgową. Dzięki niej nóżka nie będzie wbijała się w miękką ziemię, a rower się nie przewróci.



W góry - tylko stopka rowerowa

miejsce na reklamę
1999-2017 © MATinternet Zakopane :: Powered by MATcms